Historien om Princess Yachts

Historien om Princess Yachts

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Princess Yachts er uden tvivl en af de mest anerkendte og prestigefyldte producenter af luksuriøse yachts i verden. Deres rige historie, dedikation til høj kvalitet og en imponerende portefølje af bådmodeller har Princess Yachts indtaget en førsteklasses position i den maritime industri. Denne artikel vil tage dig med på en rejse gennem historien om Princess Yachts rige historie, fra en britisk kvalitetsdrøm til et verdensomspændende luksusbrand.

Rettighederne til dette billede tilhøre Eurobroker Yachtbroker. Det må derfor ikke anvendes af andre, uden vores tilladelse.

Historien om Princess Yachts begynder i 1965, hvor grundlæggeren David King startede virksomheden i Plymouth, England. Princess Yachts blev født med en klar vision om at skabe både, der kombinerede britisk håndværk, elegance og ydeevne på det højeste niveau. Virksomheden har siden da været dedikeret til at levere førsteklasses yachts, der opfylder de mest krævende krav fra bådejere over hele verden. Der ikke en person i bådbranchen der ikke kender dette “brand”, faktisk er der på nuværende tidspunkt, flere års ventetid på de mest eftertragtede modeller. Ligesom danmark i 60erne bliver kendt for sin møbelkunst, bliver briterne kendte for Rolls Royce, Aston Martin og deres evne til at skabe komplekse kvalitets maskiner. Måske havde de samme udgangspunkt for design, som Arne Jacobsen, Poul Henningsen og Hans Wegner.

David King skabte formentlig ikke Princess Yachts, med den vision at skabe et luksusbrand. Der har uden tvivl været fokus på det visuelle og brandingmæssige, men dette har været i en nøje balance med funktionalitet. Langt de fleste Arne Jacobsen møbler er jo ikke kun smukke, de er også skabt til hoteller, institutioner og andre steder, hvor selve kvaliteten også bliver prøvet. David King er erfaren sejler og bådebygger, hans store indsigt i bådebyggeri. Gør at værftet i Plymouth bliver hurtigt anerkendt. Virksomheden har også vundet adskillige priser for sine yachter, herunder “Årets Båd” i Europa og USA i årenes løb.

Virksomheden er som mange andre “luksusbrands”, ganske begrænsede omkring deres egentlige information omkring data, såsom hvor mange “Yachts” der produceres hvert år. Flere både “finansielle eksperter” og “branche eksperter” har estimeret, at Princess Yachts har en årlig kapacitet i produktionen på ca. 300 Yachts. Hvilket lyder sandsynligt ud fra de omfattende produktprogram, samt af disse leveres til hele verdensmarkedet.

Vi har selv hos Eurobroker Yachtbroker haft fornøjelsen, af at opleve de disse smukke modeller helt tæt på. Samt er vi meget priviligeret, at sælge en del brugte hvert år. Det kan være en ganske omfattende process, at finde den rette Princess Yacht. Når yachterne sælges fra ny, kan den kommende ejer indrette en stor del af båden selv, farver, træsort indretning etc. Alt efter under hvilke klimaforhold Yachten skal anvendes, eller den enkelte families ønsker, er der derfor en række faktorer der kan influere på prisen. Der er udtryk på apteringen der er markant mere attraktive end andre, der er ligeledes motor størrelser og modeller. Som flere forertrækker etc. Det er selvfølgelig noget vi kan bistå dig i.

Ønsker du, mere visuelt at se hvordan disse fantastiske luksusyachter kan være indrettet. Har vi her et par eksempler, hvor vi har produceret videoer for kunderne:

Her kan du se en meget smuk Princess 72. Vi tidligere har haft til salg.

Ellers den ekstremt eftertragtede Princess Yachts 50:

David King ejer i en del år fra 1965 og frem værftet Princess Yachts, den smukke genkendelig “Krone” i logoet bliver hurtigt eftertragtet. I 2008 købte Moet Hennessy Princess Yachts. Virksomheden havde en vision om at udvide sit luksusmærke til at omfatte luksusyachter. Moet Hennesy er af en af verdens rigeste mænd. Der forvejen ejede luksusbrands i en række industrier alt fra det mondæne modehus “Louis Vuitton”, “Christian Dior” samt som det af navnet fremgår den eksklusive cognac Hennesy og champangehuset Moet.

Moet Hennesy solgte dog selskabet igen i 2023. Det kan skyldes flere ting og det meste vil nok været baseret på ren gætteri. Det er dog således, at det er “ingeniørkunst”, at bygge en Yacht, der skal designes, beregnes og hele tiden optimeres teknologisk. Samlet set udgjorde Princess Yachts, en meget lille del af “Moet Hennessy´s” samlede portofølje af virksomheder. Ligeledes var der jo desværre en række faktorer i verdens sitationen der ændrede sig i 2022 og ikke mindst 2023. Corona, fragtrater der blev kraftigt forøget etc.

Corona øgede netop efterspørgslen på det internationale marked af luksus yachts. Vi kunne pludselig ikke rejse verden rundt, det kunne sågar, været en opgave i sig selv at besøge andre landsdele. Dette kan også være en af grundene til, at værftet bliver solgt. Stigende efterspørgsel og tilførsel af kapital vil tit gå “hånd i hånd”.

Idag er Princess Yachts ejet der specialiserer sig i køb af virksomheder, hvor de kan skabe vækst. Måske er dette den helt rette økonomiske partner til selskabet. Ihverfald har modtagelsen af de nye modeller og fremtidplaner blevet godt modtaget især på det amerikanske marked.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Search

Blog

Never Miss A Post!

Sign up for free and be the first to get notified about updates.
DKK Dansk krone
EUR Euro